Basövnings- och armdag

Idag var första dagen på det nya upplägget jag kommer testa, vilket jag kommer lägga in i min kategori "Träningsupplägg" när jag testat mig fram lite och bestämt exakt hur jag ska göra. Köra bänkpress med stopp först, sen hacklift med stopp och fötterna längre ner för att simulera mitt sätt att knäböja mer och få lite variation på övningen för att stimulera framsida lår mer och maximalt i lite andra delar av rörelseomfånget och till sista upphöjda marklyft. Jag drog ner vilan till 4 minuter mellan seten och mellan körde jag biceps en gång mellan varje set av basövningarna och sen triceps likadant. Jag körde 6 set vardera på dessa och försökte välja övningar som går från maximal stimulering i maximalt kontraherat läge mot övningar som ger maximal stimulering i maximalt stretchat läge av muskeln. Det blev ungefär 3 kontraherade och 3 stretch för vardera. Jag höll även 30 sekunder i stretchat läge i sista övningen för biceps och triceps för att få mer stretch och stimulering av proteinsyntes. Till sist avslutade jag med ett extra set med tillhörande 30 sekunders stretch med samma övning som sista och sen ocklusionsträning för biceps och triceps efter vardera sista övning. Jag har aldrig testat det tidigare, men kändes lite läskigt. Jag har nog aldrig haft så hårda/uppumpade armar tidigare, men det kan ju bero på kreatinladdningen också.

Generellt kan väl sägas att jag kände att det var svårare att hålla styrkan p.g.a. att jag hade 4 minuters vila istället för 5 + att jag körde biceps och triceps mellan, vilket ju tar lite på nerverna. Jag valde att köra biceps först eftersom jag redan tränade triceps i bänkpressen och inte ville bli trött i dessa under bänkpressen. Ser fram emot bröst- och ryggpassen till helgen.