Öka volym


Jag har bestämt mig för att börja stegra volymen i träningen nästa vecka för att hela tiden öka belastningen på musklerna. Vecka 1 lägger jag till 1 set, vecka 2 lägger jag till 2 set och vecka 3 lägger jag till 3 set per muskelgrupp. Vecka 4 sänker jag antalet set från totalt 9 eller 8 set per muskelgrupp till 4 set då det är superkompensationsvecka så att jag vilar nerverna. Jag tänker mig att när jag redan kört 6 set med 10 reps så börjar jag bli trött i detta repsomfång och nerverna börjar bli slut = blir svagare och därför kommer jag höja repsantalet för att få en annan typ av träning och därmed en annan anledning till att jag lägger av. Min tanke är att vid tung träning så orkar man inte mer för att själva fibrerna och nerverna inte orkar mer, medan vid mjölksyraträning så orkar man inte så mycket mer för att det blir så surt i muskeln, vilket ger en annan hypertrofi. Jag vill med dessa extra set satsa mer på mjölksyra. Vilan på dessa senare set kommer vara kortare, ca 30 sekunder-1 minut. Seten kommer fokusera på TUT och mjölksyrebildning, vilket troligtvis blir 15 repetitioner på ca 60 sekunder. Jag testar detta några veckor/perioder för att vänja mig vid lite högre volym och ser hur det går. Om jag sedan känner att jag kan lägga till mer gör jag det, men det är viktigt att ta ett steg i taget: man ska ändra en sak i taget, ändrar man för mycket vet man inte vad det var som gjorde skillnaden. De andra seten har jag inte riktigt fokus på TUT, utan ska bara lyfta vikten utan att göra den tung under den excentriska fasen, utan att den blir tung av sig själv på grund av den tyngre vikten som lyfts. Dock ska jag givetvis hela tiden ha anspänning i rätt muskel. Imorgon blir det fitnessfestivalen, vilket ska bli väldigt kul!