Eat Stop Eat


Har nu läst klart "Eat Stop Eat" (väldigt kort bok) som handlar om fasta och dess fördelar på hälsan och träningen. En bok jag starkt rekommenderar. Tycker den var väldigt lättläst för att vara en bok om vad som händer i kroppen och tycker att jag fattade allt. Om ni är intresserade är det säkert bara att ladda ner den någonstans, själv fick jag den skickad via mail. Ska använda mig av leangains nästa vår när jag ska deffa och sen funderar jag på att använda mig av "Eat Stop Eat"-upplägget när jag "bulkar", beror lite på hur nästa år ser ut. Räknade lite på det och tror att om man kombinerarr Martin berkhans lean gains och eat stop eat så kan man nog träna fem gånger i veckan, lägga på sig muskler och ändå behålla en låg kroppsfettprocent. Eat stop eat och leangains är olika typer av periodisk fasta.

Jag tänker såhär: om man kör lean gains så ska man äta 20% mer kalorier än vad man behöver de dagar man tränar för att få tillräckligt med näring till musklerna för återhämtning efter träning (minst 60% av kalorierna ska ätas någon gång under dagen efter träningen). Dagar då man inte tränar ska man äta 20% mindre kalorier än det man behöver per dag. Det gör att om man tränar 3 dagar i veckan och vilar 4, så kommer man äta 20% mindre kalorier varje vecka, då kan man gå ner i fettvikt samtidigt som man lägger på sig muskler då man äter mer än tillräckligt de dagar man tränar efter träningen. Men om man går efter detta upplägg så blir det svårt att hålla vikten om man vill träna 5 gånger i veckan, då blir det ju typ 60% i överskott i kalorier varje vecka. Jag har inte räknat på det, men tror det blir så. Om vi då säger att jag har en eller två dygn i veckan där jag fastar helt, t.ex. måndag kväll till tisdag kväll, så kommer jag inte inta några kalorier den/dem dagarna, detta gör att jag fortfarande kan äta mycket de dagar jag tränar och förse kroppen med den näring den behöver, förslagsvis 20% överskott även här (som med leangains) och så håller jag igång förbränningen de dagar jag fastar helt. Frågan är bara om man kan köra lean gains fastan också eller om det blir för mycket fasta. Jag menar: 1-2 dygns fasta (inte i rad) enligt eat stop eat och sen även fasta de dagar man tränar enligt lean gains, alltså fasta mellan kl 20.00-12.00 nästa dag. Men det behöver jag ju inte tänka på än, blir ju inte förän om ett år eller något efter nästkommande deff.

Han som har skrivit Eat Stop Eat (Brad Pilon) säger att man kan äta precis som vanligt under de dagar man inte fastar, eftersom man får i sig mindre kalorier totalt under veckan p.g.a. fastan. Men ska man bygga muskler/få resultat med träningen får man nog hålla lite koll. Men för er som bara vill gå ner i vikt utan att vilja äta mindre vareviga dag och räkna kalorier, läs boken! Fasta har många hälsofördelar och ökar förbränningen. Läs den...(!)...
 
E-boken ”Eat Stop Eat” öppnar upp dina ögon för samhället vi lever i – endast 50 sidor – rekommenderas starkt!: http://ebookbrowse.com/eat-stop-eat-by-brad-pilon-pdf-d322147020