Peptidbundet L-tryptofan

Inför tävlingsdieten så kände jag att jag behövde förbättra sömnen och få kortare insomningstid och djupare sömn. Det tar på kroppen att gå på diet, ligga på kaloriunderskott, träna hårt, starta eget företag, jobba på posten och springa i trapporna som det innebär. Det gäller att få bra sömn för att bevara muskelmassan och återhämta sig. Kan vara svårt att somna och sova djupt när man har mycket att göra och många tankar om vad man ska göra nästa dag. Så jag köpte hem tryptofan. Tryptofan är ett förstadie till melatonin, ett hormon som styr den dagliga rytmen. Melatonin utsöndras när man utsätter ögonen för mörker och gör oss då somninga. Tyvärr med alla ljus, data- och mobilskärmar och att våra hjärnor hela tiden utsätts för olika saker precis innan vi lägger oss så kan det vara svårt för många att somna. Tanken med tryptofan är att inte det innan man lägger sig för att detta ska omvanldas till melatonin och bidra till bättre sömn.

Glycine

Inför förra dieten (som jag ju avbröt) så kände jag att ja behövde något för att återhämta nervsystemet efter hård träning, diet och mycket jobb med mera. Så köpte hem glycine. Har använt det tidigare, men gymvaruhusets var slut så fick bli från myprotein.se då jag ändå skulle beställa lite annat därifrån. Jag märker att jag blir lugn i nerverna när jag använder glycine.

Varför jag avbröt dieten

Jag har ju inte skrivit så mycket på bloggen den senaste tiden då jag har haft mycket att göra. Jag skulle ju dock göra en diet och en tävlingssatsning på Fitnessgalan i Globen och tävla i Mens Physique. Jag valde dock efter 5 dagar att avbryta dieten då jag kände att jag hade så mycket att göra att jag itne kunde göra en diet, tävligssatsning och allt vad det innebär rättvisa. Jag bestämde mig förra dieten att jag skulle dieta vartannat år. Då har man hunnit lära sig lite nya saker, hunnit lägga på sig lite muskler och kan då använda ny kunskap för att se vad man kan få fram för fysik. För mig handlar en diet om att utvecklas från gång till gång. Under en tid när man gör en tävlingsdiet ska man fokusera helt på det och sätta allt annat i andra hand. Jag har så många saker som måste komma i första hand att det blev för mycket att förbereda alla matlådor, öva på posering, ibland jobbade jag på posten och rörde mig väldigt mycket och ibland var jag ledig därifrån och hade lite mer lugna dagar vilket kräver olika matupplägg. Det är inga bortförklaringar, men dieten kändes inte så rolig när jag hade så mycket att göra och tänka på, så det får komma i framtiden istället när det känns rätt. Jag gillar ju att skriva blogginlägg, läsa igenom, skriva om etc. Men bloggen ska ju inte vara något som tar för mycket tid, utan bara ett bollplank där jag skriver ner mina tankar och idéer, så ska försöka bli bättre på att skriva och sen avsluta, likt detta inlägget, för att ändå få ner mina tankar. Är så kul när man i framtiden kan titta tillbaka och se utvecklingen, både fysisk som mental. Nu ska jag sluta skriva, dags för nya utmaningar!