Tankar om höst- och vinterträningen

Jag har ju haft väldigt mycket att göra nu udner hösten och vintern. jobb på posten 7-16 och sen klienter + träning på kvällarna så många av mina dagar har ju varat från kl. 7 på morgonen till kl. 20.00 + hinna äta, duscha, göra mat, packa ner matlådor och kläder, duschkläder med mera till nästa dag när jag kommit hem på kvällen, men så är det ju när man är driven och vet var man vill. Man kämpar! Har ju inte blivit så mycket tankar om träningen på bloggen även om jag givetvis hela tiden reflekterar när jag tränar.

Träningen under hösten och vintern har känts väldigt bra. Har ju varit helt slut efter allt jobb, men jag har tränat stenhårt varje pass, bara köttatoch tränat varje muskelgrupp ofta och mycket (tränat två dagar, vilat en - först press, sen drag). Känner verkligen att det arbetet jag lagt in tidigare med kontaktträning och bra utförande har lönat sig. nu kan jag ta i allt vad jag har och känner verkligen att jag ändå kan fokusera på att spänna varenda muskelfibrer där finns. Och det är ju det som gör att man växer, att man stimulerar muskelfibrerna. Ingen aktivering, ingen stimulering. Även om jag tummat lite på utförande har jag ändå känt att jag kan spänna maximalt och under vilan har jag flexat den specifika muskeln maximalt så muskelfibrerna och tillhörande nerver verkligen är aktiverade under setet så så mycket som möjligt stimuleras. Man ska använda vilan för att ta träningen framåt, vilan utgör ju trots allt halva passet så jag vill ju verkligen göra något bra av det istället för att så och prata och lägga tid på det när jag kan göra annat som leder till resultat. Sen efter att ha kört 4 veckor där jag hela tiden kör hårdare och hårdare varje vecka för att overreacha sista veckan (kan lova att jag verklgen varit helt jävla (ursäkta uttrycket) slut efter så mycket jobb och så hård träning) och sedan efter att ha overreachat så har jag tagit en vilovecka med 2 träningsdagar och då har jag verkligen känt att styrka ökat markant inför nästa träningsperiod, återhämtningen ökat och musklerna växt markant. Så kallad superkompensation, kroppen går från ett läge där den inte kan växa eller bli starkare till ett läge där den får vila och då passar på att växa och bli starkare för att den får tid på sig att göra det. Även nervsystemet återhämtar sig bra. Det var lite tankar, ska bli spännande att se vad tävlingscoach Eric Lindqvist gör för träningsupplägg. Har aldrig låtit någon bestämma över min träning eller kost, så ska bli väldigt spännande. Kul att testa något helt nytt och lära sig något på vägen. Som jag brukar säga: det är bättre att fokusera på utvecklingen snarare att fokusera på resultaten om man vill få resultat. Det är sedan jag började göra det som mina resultat blivit väldigt mycket bättre vad gäller kost och träning.
Kommentera inlägget här: