Progression: bänkpress, knäböj, markyft

Har den senaste tiden testat att köra lite tyngre i knäböjen. Har kört 2 set på tyngre vikt och sedan sänkt vikten 2 set och fortsatt så 8 set på de tunga dagarna med 3,5 minuter vila mellan. Kom upp i ettor på 45 kg med kreatin i kroppen med väldigt bra teknik och djup för att vara så få reps. Nu när jag gick tillbaka till 6 reps efter 4 veckor av denna träningen så kunde jag göra 8 set av 6or på 35 x 2 kg med bra teknik. Hade varm huvtröja på + tightsen så jag hö värmen, har nog aldrig kommit så djupt i knäböjen. Innan det kör jag ju 8 set tunga bänkpress + 3 set tunga maskinpress + lite drop set för pump. Dock dessa 4 veckorna har jag kört hantelpressar istälet för bänkpress och kommit upp på 41 kg per hand och gjort 2 set med 38,5 kg per hand och resterande 6 set med 41 kg per hand 6 reps väldigt strikt och bra djup för att vara så tungt. Så länge man kan få upp vikten själv är det inte för tungt. Man kan använda olika tekniker, jag tror jag hittat en bra genom att grinda upp den första repetitionen. Sen marklyften är där inte så mycket nytt. Hade ju problem med ryggen att tag så kör alltid sumomarklyft så att jag kommer ner tillräckligt så jag slipper böja ryggen. Kör 6 reps, sen höjer jag vikten 1,25 kg per sida inför nästa set och så gör jag så 8 set. Sen nästa vecka börjar jag första setet med den vikten jag använde på andra setet föregående vecka så jag hela tiden ökar lite. Då hinner kroppen succesivt vänja sig och jag riskerar inte så ryggen så mycket, men jag får ändå ökad mekanisk tension. Senast började jag med en 6a på 46,75 x 2 kg och avslutade med en 6a på 55 x 2 kg. (jag skriver aldrig upp totalvikten med stången utan jag skriver alltid vikten per sida och gånger 2. Så slipper man lägga ner tid på att räkna lika mycket när man är trött i huvudet. Kan även tiläga att jag körde 1 set 10 reps leg extension på 50 kg på mitt vänstra ben efter 11 tunga bröstpressar och 8 tunga knäböj få reps. Känns gött!
Kommentera inlägget här: