Pump vs. morgonform

Det är med pump och morgonform är alltid lika kul. Har fått en del kommentarer nu under höst och vinter om formen. Jag har hört kommentarer som "E det inte dags att börja bygga snart?", "Du börjar bli lite för smal" och "Du tränar väl inte för att bygga muskler?" medan jag från andra håll har hört "Du såg väldigt stor ut när jag såg dig senast i gymmet, har du börjat bygga nu under dieten", "Fan va stor du har blivit, träningen går bra?", "E det inte dags att lugna ner dig lite" och liknande.
 
Nedan ser man några bilder på hur stor skillnad det kan vara på min kropp från tillfälle till tillfälle (runt 2 veckor mellan de första fyra bilderna och dieten hade inte ens börjat då, så det är ju inga större skillnader i förutsättningar mellan bilderna. Inget intag av kreatin vid någon av bilderna). Jag ska inte skriva för långt nu, men tänkte ta upp några saker som kan påverka hur kroppen/min kropp ser ut:
- om jag har mat/näring och framför allt kolhydrater i kroppen gör att jag ser större ut.
- om jag då har tränat och pumpat upp musklerna så att näringen har forslats dit ser jag större ut
- om jag tagit kreatin (ser även ännu större ut i samband med träning) och druckit mycket vatten.
- ljuset.
- hur stora kläder jag har på mig, större kläder brukar få min kropp att se mindre ut och tigtha kläder får den att se större ut, medan det är tvärt om för vissa.
- och fler faktorer
 
Ja, som man ser så finns det många saker som påverkar hur kroppen ser ut. Jag tränar alltid för att bygga muskler och forma kroppen som en bodybuilder. Man ska även komma ihåg att bodybuilding inte handlar om att bygga den största kroppen eller vara starkast. Det handlar om att forma kroppen och hylla de mänskliga formerna och bygga en estetisk, symmetrisk och deffad fysik med snygga detaljer. Just nu så försöker jag lägga på mig muskler utan fett (reversed dieting) och bygga på på de delar jag tycker fattas. Jag har lagt på mig 4 kg muskler på 2 år (troligtvis mer eftersom jag bytt mätare  - gick upp 3 kg muskler första året - känns i kroppen som jag fortsätter gå snabbt framåt) och i princip inte ökat i fettprocent sedan dieten för 2 år sedan. Så det är mission accomplished på den. En naturlig bodybuilder tappar alltid muskler under diet (om man ska ner i tävlingsform på låg fettprocent), där är bara frågan hur mycket man kan hålla kvar. Och ja, jag har väldigt mcyetk sarkoplasmatisk hypertrofi, dvs. "pumpmuskler". Vissa ser alltid stora ut, jag ser oftast väldigt mycket större ut när jag är i gymmet. Det är ju dock väldigt bra när man ska tävla. Man kommer till tävlig och ser väldigt liten ut, men när man pumpar upp och fyller på med kolhydrater sväller man rejält. Nä, nu blev detta inlägget för långt som vanlgit, men det är kul att skriva när man känner skrivinspirationen. nu lägger jag av...
 
Min morgonvikt har pendlat mellan 82,5-84 kg under höst och vinter och haft samma kaloriintag, så det är inga större skillnader på den fronten.
 
Efter träning med pump och snabba kolhydrater i kroppen
 
Morgonform utan mat i kroppen
 
Efter träning med pump och snabba kolhydrater i kroppen
 
Morgonform utan mat i kroppen
 
Morgonform utan mat i kroppen (hemma) - bild tagen på julaftons morgon - fått i mig en del te och vatten innan bilden togs
 
Kommentera inlägget här: