Phosphatidic acid (PA)

Hittade ett väldigt intressant kosttillskott på denna länken när jag surfade runt på T-nations hemsida. När jag läser något så lär jag mig mest genom att skriva ner, antingen skriva av det viktigaste eller skriva om det med egna orda. Jag läste igenom texten på länken, tog ut det viktigaste och direktöversatte det jag tyckte var viktigast så att jag kan gå tillbaka till det sen, blev ungefär halva texten kvar. Alla lär sig på olika sätt. Tänkte det kan vara kul att dela med sig och bidra till ökad kunskap/utveckling/välmående/ i världen, tillsammans blir vi bättre:

Under excentrisk träning så släpper ett enzym från Z-linjerna av muskelcellerna, vilket hydrolyserar phosphatidylcholine till phosphatidic acid (PA). PA binder till och akitverar i sin tur ett kinasenzym kallat mTor, vilken är mästarregulatorn av muskelcellproteinsyntes och muskelstorlek. Detta påverkar både kortsiktiga och långsiktiga förändringar i muskeltillväxt. Om du vill gaina muskler måste du aktivera mTor och ju mer PA som är tillgängligt desto större effekt fås på intracellulär proteinsyntes och ju större muskeltillväxt fås.
Man har sett att myoblaster (”bäbismuskelceller”) resulterade i en 8 gånger större aktivering av mTOR när de "utsattes" för PA. Oral supplementering med PA ger en ökning av proteinsyntesen genom två mekanismer: 1) direkt genom att entra muskelcellen och binda till mTOR. 2) Indirekt genom att konvertera till lyso-phosphatidic acid och fästa till muskelcellmembranet, vilket ökar intracelulära nivåer av PA och aktiverar i sin tur mTOR. PA är en fosfolipid som innehåller 2 fettsyror och en fosfatgrupp och måste vara omättade för att aktivera mTOR. Om fettsyrorna är mättade, som PA som finns i ägg, inkorporeras PA endast till cellmembranet. Biotillgänglighet av PA ökar signifikant 30 minuter efter dosering och förblir förhöjd i 7 timmar. En studie som använde doser på 750 mg PA/dag i kombination med intensiv träning och visade 50% högre ökningar i muskeltillväxt, 40% högre ökningar i styrka (över och underkropp) och 60% högre minskning i fett än gruppen som endast tränade (Wilson et al. 2014). En annan studie visade liknande resultat.
 
Källa: http://www.t-nation.com/store/products/micro-pa (har översatt direkt till svenska ovan).
 
Då återstår några funderingar:
1) finns det en risk att det är dopingklassat eller ger några bieffekter?
2) funkar det bäst om man utför excentrisk träning (är ju ungefär som HMB då då excentrisk träning ger mest muscle damage, vilket HMB motverkar?)/vilken träning fungerar det bäst vid?
 
Ska definitivt läsa vidare om detta. Måste läsa på om muskelsparade kosttillskott inför nästa diet, man vill ju bli bättre från diet till diet. Jag är mycket för att utvecklas, både mentalt som fysiskt, annars är det inte kul! #bättrefråndagtilldag 
Kommentera inlägget här: