Köttigt benpass

Precis hemkommen från ett benpass á la Branch Warren style. Känner mig helt slut, började med 4 set benpressar, sen 4 set hacklift, sen 4 set knäböj alla á 15 explosiva reps för att avsluta pressövningarna med 5 minuters knäböj där jag hade som mål att göra så många reps som möjligt på 5 minuter. Jag var så trött efter de andra tidigare övningarna, att jag endast använde stången till denna övning. Den gav bra pump, jag var redan varm så jag kunde gå långt ner och det kändes bra att föruttrötta så jag inte behövde använda jättehöga vikter och därmed risker amin rygg som jag haft ont i tidigare. Känns som denna övning kan hjälpa mig i de tunga böjen då jag vänjer mig vid att gå djupt och får in rörelsebanan. Efter det var det baksida lår och vader. 4 set liggande leg curl, 4 set sittande och á 15 explosiva reps och sen 3 set stela marklyft med press för att få excentrisk belastning på nedvägen. Sen 4 set sittande vadpressar och 4 set stående á 20 explosiva reps för att avsluta med 3 set 30 sekunders stretch. Känns spontant som att explosiva reps inte är något för vaderna, utan att kontrollerade rörelser passar här. Men ska jag träna explosivt på allt och se hur det känns så gör jag det på allt. Man måste ibland göra för att kunna utvärdera.

Nu känner jag mig helt slut, skulle behöva gå och lägga mig nu känner jag, men har en del att göra nu innan jag börjar jobba på måndag. Frågan är om jag pallar träna såhär hårt under längre tid när jag samtidigt ska jobba på Splendor. Hoppas glycinet ger effekt! Men det är skönt att träna explosivt,: jag behöver inte tänka/koncentrera mig lika mycket som när jag kör strikt och kan bara kötta på och få upp volymen.

Otrolig träningsvärk

Som jag skrev igår så hade jag träningsvärk i princip hela kroppen efter basövningspasset. Jag gick idag in i gymmet och körde 14 set explosiva hantelpressar á 10 reps och även triceps och mage och jag känner en träningsvärk nu som jag inte gjort på länge. Vill knappt röra mig! Det var kul att göra något nytt och inte tänka så mycket på utförande, utan bara panga på så explosivt som möjligt. Ska köra så med i princip alla övningar nu under sommaren. Får förhoppningsvis även bra resultat av HMB då eftersom man får mest muscle damage av ny stimulus och därmed bäst effekt av HMB då. Det kändes som att även om jag var explosiv så blev även de excentriska fasserna "explosiva" och drog ut musklerna för att få lite muscle damage.

Tung dag igår, träningsvärk idag

 
Igår började jag mitt nya träningsupplägg. Första passet bestod av 5 set bänkpress, efter det 5 set sumomarklyft, 5 set knäböj, 5 set militärpress, 5 set viktade chins med smalt grepp á 4-6 reps per set på alla övningar. Va riktigt kul att köra sumomark. Jag riktade mig mot att kuna flytta mycket vikt, så jag tillät mig själv att pausa mellan reps vilket kändes bra. Sumomark var riktigt kul och jag kunde komma ner hela vägen utan att behöva höja upp stången på något. I knäböjen använde jag även mitt bälte, vilket gjorde att det kändes stabilare nu när jag haft ryggvärk under våren. Jag kunde även gå mycket längre ner än vanligt vilket känns gött. Idag har jag träningsvärk i traps, axlar, lats, rumpa, armar, mage... ja i princip hela kroppen. Blir spännande att se hur det känns imorgon.