Dietcarbs FX

 
När man som jag fastar och endast äter inom ett visst fönster småste man äta mer på en gång för att få i sig den kalorimängden och protein, fett och kolhydrater man behöver på en dag. Det faktum att jag äter relativt nyttig mat, vilken ofta innehåller mycket fibrer och därmed mättar väldigt mycket, gör det inte lättare. Råvaror som bulgur och potatis tar ju även upp mycker plats i magen, vilket också leder till stor mättnad. Till slut så orkar man inte trycka i sig mer. Det blir ju även en fråga om tid då det tar väldigt lång tid att äta stora portioner med t.ex. bulgur. Jag skulle dock kunna spara en del av detta till på kvällen, men jag föredrar att få i mig så mycket som möjligt kl. 12, respektive kl. 16 och avslutar dagen med kvarg och tillbehör så som sötmandlar, kokoschips, frukt eller liknande beroende på hur dagen ser ut. Har jag rört mig mycket på en dag lägger jag även till mat på kvällen för att inte gå ner i vikt. Det gäller att lära sig att hitta balans om man ska leangaina. Jag vill inte äta så mycket att jag lägger på mig onödigt fett, men heller inte äta för lite så att jag tappar muskelmassa.
 
För att "minska" mättnaden har jag därför nu köpt hem Dietcarbs FX vilka innehåller palatinos/isomaltulos - en kolhydrat med väldigt lågt GI. Dock har detta ett väldigt högt pris (99 kr/kg), iallafal om man jämför med till exempel  maltodextrin (snabba kolhydrater) som kostar 39 kr/kg eller med ICA strösocker som kostar så lite som 15 kr/kg. Frågan är då om detta köp är ekonomiskt i längden. Det som många inte vet är dock att jag är sponsrad av Gymvaruhuset sedan snart 3 år tillbaka, vilket innebär att jag får köpa varor hos de för ett billigare pris. Dietcabrs kostar därför 59 kr/kg för mig. Huruvida det blir billigare i längden än t.ex. bulgur vet jag inte då jag inte räknat på det, men praktiskt är det i alla fall.
 
Tänkte även skriva om vilka kosttillskott jag använder just nu och varför, men det får bli ett annat inlägg.

Byta bloggtema


Jag har bestämt mig för att byta bloggtema och header då det känns som det nuvarande är väldigt gammalt. Jag funderar på att använda mig av dessa bilderna till headern. Någon läsare som har något förslag på vilka jag ska använda och hur jag ska använda de?
 
 
  
 
 
Dock så gillar jag inte att jag tar bilderna själv på de flesta bilderna ovan, även om jag tycker jag har mycket bättre form de dem än på bilderna från dessa inläggen, vilka jag även kan tänka mig att använda: 
http://danieltraining.blogg.se/2013/june/utkast-jun-03-2013.html#comment
http://danieltraining.blogg.se/2013/june/dasformen.html#comment
http://danieltraining.blogg.se/2013/june/dagsformen.html#comment
 
Skulle även kunna tänka mig att ha med någon gammal som den under, men är ju 3-4 år gamla dock så känns inte så up to date, även om jag gillar bilden, färgerna och ljuset. 
 
 
 

Cardio/konditionsträning


Såg att jag har fått en fråga angående cardio/konditionsträning i samband med styrketräning. Har inte haft tid att svara på din fråga och skriva något om det än, så gör det när jag har tid. Jag skrev dock ett inlägg om det i våras. Detta var dock egentligen tänkt som ett inlägg för att för egen del reflektera om det jag hade hört i ett radioprogram där de pratade om konditionsträning, så det är väldigt långt och utsvävande med många orelaterade tankar och ämnen och bör därför redigeras och förkortas rejält. Men ibland måste man bara få skriva av sig lite. Du som ställde frågan kan ju läsa det så länge. Om jag skriver ett inlägg och besvarar din fråga kommer jag antagligen bara sammanfatta det viktigaste från det ändå. Kom dock ihåg att allt är relativt. All träning passar inte alla, även om det är bra för ändamålet. Någon med hjärtproblem ska kanske t.ex. inte ska göra högintensiva intervaller, även om det är bra för att få ökad ämnesomsättning. Det måste passa individen också.