Träna genom hela rörelseomfånget


Har den senaste tiden läst en del information som stödjer det faktum att man måste stimulera musklerna maximalt genom olika delar av rörelseomfång för att stimulera alla muskelfibrer. Detta då varje fibrer har en/flera kärnor kopplad till just den fibern eller områden av den fibrern. Om jag då gör en övning som stimulerar ett visst antal fibrer i just det rörelseomfånget är det endast de fibrerna som bryts ner. När testosteron då interagerar med kärnan och DNA så kommer den endast att interagera med kärnor som hör till de fibrer som blivit aktiverade och höja proteinsyntesen för just dessa fibrer. Därmed växer endast vissa fibrer om du tränar en övning där belastningen endast är maximal i en del av rörelseomfånget. Det är min uppfattning i dagsläget iallafall...

Håller kosten trots vilovecka

Har ju vilovecka nu då jag är förkyld. Jag fortsätter äta som vanligt ändå för att hålla samma balans. Märker dock att jag lagt på mig lite fett om man jämför med t.ex. formbilden jag lade ut förra veckan. Är väl antagligen för att jag äter mycket kolhydrater trots att glykogenlagren redan är fyllda, så då lägger det sig ju i fettlagren istället. Men jag vill ändå hålla det så att jag fortsätter på samma plan och samtidigt får näring till musklerna nu när de inte stimuleras av träningen, för att minska risken att förlora massa. Om jag tränar på sen och håller kosten kommer jag att komma tillbaka till normal fettnivå, iallafall om jag utgår ifrån hur det har varit tidigare liknande fall, t.ex. efter nyår i år. Men det får givetvis tiden utvisa. Just nu väntar jag bara på att förkylningen ska lämna kroppen så jag kan komma igång med träningen!

Lose my gains

Känns som jag krymper mer och mer nu när jag inte kan träna. Det faktum att jag avslutade min kreatinperiod för några dagar sedan gör ju inte saken bättre.... meeen det är väl bara inbillning! Dock har jag väldigt bra tryck i armarna om jag spänner dem, är antagligen för att jag äter mycket kolhydrater. Har även lagt på mig en liten extra hinna fett runt magen. Jag vet dock av erfarenhet att det försvinner när jag börjar träna igen och fortsätter äta som vanligt, så ingen panik där. Är mest muskelmassan jag är rädd om, har ju fått så bra resultat den senaste tiden!
 
Jag brukar dock alltid tänka som såhär om något "dåligt" händer mig: "Om en övre makt kom och bad mig välja mellan något tragiskt som till exempel cancer eller en ynka förkylning, då hade jag lätt valt förkylning". Då blir alltid följdtanken när något väl händer: "Nu fick du förkylningen Daniel, var tacksam för det!". Då uppskattar jag alltid livet väldigt mycket och är glad över det jag har och misströstar inte över det jag inte har. En förkylning är ju trots allt inte så farligt, det kunde varit värre...!!!