Basövnings- och armdag

Idag var första dagen på det nya upplägget jag kommer testa, vilket jag kommer lägga in i min kategori "Träningsupplägg" när jag testat mig fram lite och bestämt exakt hur jag ska göra. Köra bänkpress med stopp först, sen hacklift med stopp och fötterna längre ner för att simulera mitt sätt att knäböja mer och få lite variation på övningen för att stimulera framsida lår mer och maximalt i lite andra delar av rörelseomfånget och till sista upphöjda marklyft. Jag drog ner vilan till 4 minuter mellan seten och mellan körde jag biceps en gång mellan varje set av basövningarna och sen triceps likadant. Jag körde 6 set vardera på dessa och försökte välja övningar som går från maximal stimulering i maximalt kontraherat läge mot övningar som ger maximal stimulering i maximalt stretchat läge av muskeln. Det blev ungefär 3 kontraherade och 3 stretch för vardera. Jag höll även 30 sekunder i stretchat läge i sista övningen för biceps och triceps för att få mer stretch och stimulering av proteinsyntes. Till sist avslutade jag med ett extra set med tillhörande 30 sekunders stretch med samma övning som sista och sen ocklusionsträning för biceps och triceps efter vardera sista övning. Jag har aldrig testat det tidigare, men kändes lite läskigt. Jag har nog aldrig haft så hårda/uppumpade armar tidigare, men det kan ju bero på kreatinladdningen också.

Generellt kan väl sägas att jag kände att det var svårare att hålla styrkan p.g.a. att jag hade 4 minuters vila istället för 5 + att jag körde biceps och triceps mellan, vilket ju tar lite på nerverna. Jag valde att köra biceps först eftersom jag redan tränade triceps i bänkpressen och inte ville bli trött i dessa under bänkpressen. Ser fram emot bröst- och ryggpassen till helgen.

Kroppsvikt: 83,2 kg

Jag vägde mig idag och vägde 83,2 kg i jämförelse med 22 april där jag vägde 82,9 kg. Det är en liten uppgång nu efter deloadveckan. Kan givetvis vara en del fett eftersom jag äter på som vanligt under denna veckan, men det känns som formen ändå är ganska bra. Idag börjar jag på kreatin, så jag räknar med att jag går upp ytterligare ett kg till nästa vecka.

Ny idé om armträning

Jag har den senaste tiden bestämt mig för att träna bröst och rygg separat eftersom det är muskelgrupper som verkligen kan stimuleras från många vinklar och vrår för att få maximal stimulering av muskelfibrerna. När jag säger rygg menar jag allt, inklusive baksida axlar. Jag har dock funderar på vad jag ska göra med biceps, triceps och mage. En tanke har varit att jag ska köra bröst och rygg på lördagen och köra armar + mage på söndagen eller någon annan kombination av detta. Dock så har vi en del plugg nu sista tiden innan sommaren och sen ska jag börja jobba och vill träna lagom under sommaren då jag känner att jag behöver lite tid till annat än plugg och träning så som att umgås med folk och slappna av lite, så jag vill helst behålla mina fyra pass och inte lägga till mer. Jag vill även bevara mitt pass som är inriktat mot styrka då det stimulerar stora delar av kroppen (och därmed får in högre frekvens på flera muskler under veckan) och även för att under sommaren kommer jag jobba mycket och då behöver jag ett pass som verkligen bevarar styrkan för att undvika muskelnedbrytning. 
 
Då fick jag en snilleblixt i dag när jag låg och solade och tänkte att armar kan jag ju lägga in som en del i "styrkepasset". Där har jag 5 minuters vila mellan seten och kan lätt klämma in armar. Risken är ju dock att styrkan sjunker för att nerverna blir trötta. Men å andra sidan är inte mitt mål att bli stark, utan att stimulera musklerna till tillväxt. Det finns många saker mer än styrka som stimulerar muskeltillväxt, även om styrka givetvis är en faktor i uträkningen. Man måste alltid se vad som leder till den bästa totala utgången! Magen kommer jag troligtvis träna efter bröst på bröstpasset.