Bakpulver för ökad prestation?

 
 

Lyssnade på ett intressant Body-Radio-avsnitt imorse med dietisten Ola Wallengren. Blir inte så mycket lyssnande som jag skulle vilja, men där brukar alltid vara något intressant jag snappar upp när jag väl lyssnar. Body-Radio-appen kostar typ 12 kr att ladda ner, så rekommenderar den till alla som är intresserade av kost och träning.

Men han tog iallafall upp att, om man har fosfatbrist i kosten, man kan äta bakpulver för att tillföra fosfat. Så då fick jag en teori i huvudet att bakpulver kan användas som prestationshöjare i samband med träning likt kreatin. Har tidigare hört att bakpulver ska ha en buffrande effekt mot sura miljöer, t.ex. mjölksyra. Det jag tänker på med fosfat i just detta fallet är dock att när musklerna arbetar frigörs energi genom att ATP förlorar en fosfatgrupp. Kreatintillskott kan sedan användas för att tillföra en extra fosfatgrupp för att få mer energi så man kan träna hårdare/tyngre igen. Därför funderar jag på om bakpulver kan ha samma effekt? Skulle vara kul att läsa mer om det, men känner att det är så många saker jag skulle vilja läsa om att jag slår knut på mig själv. Ska försöka satsa mest på muskeltillväxt framöver när jag läser saker utöver skolan, men jag ville ändå reflektera och skriva ner mina funderingar om bakpulver nu på bloggen.

Läst klart


Jag har nu läst klart en av källorna jag har hittat om muskelhypertrofi. Min spontanta uppfattning är att min träning som jag utför just nu är en blandning av allting som står i källan där jag har med lite av allt, men att det inte är perfekt upplagt om man ska ta allt i beaktande för att maximera varje variabel. Men det känns bra att bara läsa igenom det en gång så får det ligga och gro lite i bakhuet för att sen ta form när jag ska börja skriva lite. Men stressar inte, får ta den tid det tar. Kommer träna på det sättet jag gör nu iallafall tills jag har läst och sammanfattat allt, sen får vi se vad jag kommer fram till för slutsatser. Men jag känner att den träningen jag utför nu ger bättre resultat än mitt tidigare tankesätt.

Vilovecka


Har denna vecka en vilovecka där jag halverar alla set på alla pass. Man känner att man inte tar ut sig på samma sätt, men stimulerar ändå musklerna, vilket gör att man orkar ta nya tag nästa vecka och träna med tyngre vikter. Har tidigare klagat över att jag känt mig övertränad, men med detta systemet så känner jag mig fräsch alltid. Rekommenderas starkt. Det är dock möjligt att jag tränar alldeles för lätt redan då jag t.ex. endast kör 6 set på de flesta övningar och därmed blir det inte så många set under denna vecka, men å andra sidan ökar jag tyngden på vikterna varje vecka, så jag hoppas ändå att superkompensationsveckan ger något så att jag återhämtar mig och kan lyfta tyngre nästa vecka. Känns så iaf...