Dieten våren 2013

 
 
Ja, såhär blev resultatet, från 88kg och 10,81 % underhudsfett till 79,2 kg och 8,26 % underhudsfett. Vid den sista mätningen hamnade fettfri massa på 72,7 kg och fettmassa 6,54 kg. Andreas sade att om jag hade velat komma under 5 % kroppsfett så hade jag behövs gå ner 3 kg till. Nu ska jag försöka leangaina så att jag vid nästa diet har ett utgångsläge med mindre fett och mer muskler, så att jag kommer under 5 % utan att dieten behöver bli så lång som den hade blivit om jag hade fortsatt. Mitt mål var att förlora max 0,3 kg/vecka och att komma under 80 kg, vilket jag klarade, dock gick det lite för snabbt på slutet och om jag hade hållt 0,3 kg/vecka hade jag nog inte nått under 80 kg, men jag är ändå nöjd. Nu väntar nya utmaningar och jag känner att jag inte kommer att gå upp så jättemycket i fettmassa, har gjort ett bra kostupplägg för att kunna leangaina.

Deltoideusträning


 
Kosrt beskrivning:
Bad min lillasyster filma mig när jag tränade axlar. Detta är den enda övningen jag kör på axlar. Kör en övning på alla muskelgrupper, Såhär tränar jag på alla muskelgrupper: långa excentriska faser och explosivt i kontraktionsfasen och försöker använda den musklel som jag vill stimulera. 30-45 sekunder konstant spänning i muskeln jag vill använda (TUT = time under tension). Ni som ser detta kanske tycker att det är lite vikt (3 kg/hand), men då kan jag säga att axlar är en av dem muskelgrupper jag är mest nöjd med och man är troligtvis inte så stark i denna övning. Tyvärr så blev det lite fel vinkel, så man ser inte riktigt, men jag lutar mig frammåt vilket gör att bakre sidan av deltoideus kopplas in. Försöker träffa bakre och mittersta. Främre bröst får jag med på ett litet hörn när jag kör bröstpressar. Jag försöker hålla scapula i samma position hela tiden, vilket gör att övre traps inte kopplas in och man kan inte träna med för tunga vikter. Jag använder alltså den muskel jag vill stimulera/träna, alltså bakre och mellersta deltoideus.

Dagsformen

Dagsformen efter ett bröst-, triceps-, magpass:

 
 
 
Efter rygg-, axlar-, bicepspass:
 
 
Har den senaste tiden konstaterat att jag är nöjd med armarna, bara bibehålla som gäller i fortsättningen. Har fått riktigt bra resultat den senaste tiden. Har funderat på om det är så att jag tränat alldeles för hårt tidigare/under flera år när datt nu när jag inte tar ut mig lika hårt genom att gå förbi failure hela tiden så tänker kroppen att nu kan den växa. Men om man kan superkompensera efter så lång tid tror jag ju egentligen inte. Kan ju vara så att jag bara äter och tränar bättre nu än för ett halvår sedan. Äter massa kolhydrater ju nu när jag sänkte proteinintaget en aning efter dieten...