Bloggtorka


Som ni säkert sett är det lite bloggtorka just nu. Har en del jobb, träning, läsning inför tenta, med mera att göra, så bloggen kommer lite i andra hand just nu när det är sommar och lov. Ska komma igång igen efter sommaren, men just nu är det lite knivigt ibland... stay tuned!

Bicepsträning






 
Såhär brukar jag köra när jag kör biceps. Låser armbågen på ett ställe så att rörelsen sker i armbågsleden och inte axlarna. Brukar tänka mig att jag ska "rulla" bicepsen upp för armen. Annars är det samma tänk som med deltoideusfilmerna jag lade ut för någon vecka sedan: http://danieltraining.blogg.se/2013/july/deltoideustraning-igen.html

Deltoideusträning igen

 
 
 
 
Kort beskrivning:
Filmade ju axlarna en gång för en vecka sedan, men jag bad emelie filma mig när jag tränade axlar en gång till då jag tyckte vinkeln på den andra filmen jag spelade in. Detta är den enda övningen jag kör på axlar. Kör en övning på alla muskelgrupper. Såhär tränar jag på alla muskelgrupper: långa excentriska faser och explosivt i kontraktionsfasen och försöker använda den musklel som jag vill stimulera. 30-45 sekunder konstant spänning i muskeln jag vill använda (TUT = time under tension). Ni som ser detta kanske tycker att det är lite vikt (3 kg/hand), men då kan jag säga att axlar är en av dem muskelgrupper jag är mest nöjd med och man är troligtvis inte så stark i denna övning. Jag lutar mig framåt vilket gör att bakre sidan av deltoideus kopplas in. Försöker träffa bakre och mittersta. Främre deltoideus får jag med på ett litet hörn när jag kör bröstpressar. Jag försöker hålla scapula i samma position hela tiden, vilket gör att övre traps inte kopplas in och man kan inte träna med för tunga vikter. Dock rör jag scapula/axlarna lite upp och ner, men så länge spänningen i deltoideus är konstant är jag nöjd. Jag använder alltså den muskel jag vill stimulera/träna, alltså bakre och mellersta deltoideus.