Koststrategi vid julbord


Förra torsdagen var jag på julbord med klassen. Ett helt gäng med biomedicinare (min klass = träningsmänniskor) som ska äta, restaurangen kan ju inte annat än att gå med förlust. Det brukar ofta vara några som tar flera gånger och några som tar lite färre, men det kändes verkligen som alla åt mycket. Något som jag märkte var att där var en del som hade samma strategi inför kvällen: att fasta fram till kvällen, möjligtvis träna innan (oftast förekommande var benträning) och sedan kunna äta med gott samvete. Jag tänkte därför dela med mig av detta tips nu inför julafton, vilket jag själv tänkt göra. Jag gjorde dock en variant vid förra julbordet: jag tränade ben på morgonen, åt lite mindre än vanligt och åt sedan mer på kvällen när julbuffen kom. Men det optimala hade väl egentligen varit att fastat fram till kvällen, träna ben och sedan äta och fylla på alla kalorier som jag sparat under dagen.
 
Nu när julafton är här kommer många människor äta mycket mer mat och kalorier än vad de brukar. De äter sina vanliga mål mat under dagen, t.ex. frukost och lunch, sedan en stor julbuffé. sill, janssons frestelse julgröt, kaloririka drycker som t.ex. öl och julmust och massor av annat. Man ska inte glömma allt annat smått och gott, t.ex. julgodis, nötter och pepparkakor, som slinker ner utan att man tänker på det. Detta leder till att folk äter väldigt mycket mer kalorier än vad de vanligtvis behöver på en dag och därmed lägger på sig lite extra fett på kroppen. Vad kan man då göra för att jämna ut energibalansen?
 
1. Fasta:
Det första tipset är att fasta fram till man sätter sig vid julbordet. Då har du sparat kalorierna du ska äta, vilket gör att du kan äta mer under julätandet för att komma upp (eller över) den kalorimängd du vanligtvis äter på en dag. Eftersom du inte orkar äta hur mycket som helst på en gång ökar det chanserna att du inte överäter om man ser totalt sett under dagen. En annan fördel med att fasta är att du inte kan dricka lika mycket alkohol innan du blir full/lullig, då din mage är tom. Detta gör att du inte kan dricka lika mycket, vilket gör att du inte heller får i dig lika många kalorier som du hade fått om du kunde dricka mer. Samtidigt får du en billigare fylla på köpet.
 
Om du är rädd för att fasta läs detta - 10 myter om fasta: 
 
2. Ät vad du gillar:
När folk äter buffé finns det många saker att välja mellan. Fler smaker = äter mer då man inte blir lika trött på smakerna. Något som många gör är att ta lite av varje bara för att de måste. Ät istället det du tycker om mest och strunta i resten, så kommer du inte äta lika mycket, men ändå bli nöjd.
 
3. Drick inte dina kalorier:
Dryck som t.ex. julmust eller öl innehåller mycket kalorier och slinker ner väldigt snabbt och mättar inte så mycket. Detta gör att du kan få i dig väldigt många kalorier väldigt snabbt innan du blir mätt och måste sedan fylla up med ännu mer mat för att bli mätt i längden. Ett tips är att köpa julmust light, vilket jag nu inhandlat.
 
4. Träna:
Det fjärde tipset är att träna på fastande mage. Mitt förslag är att köra någon träning som tömmer glykogenet lite mer och träna stora muskelgrupper som t.ex. benen. Du kan t.ex. gå in i gymmet och köra massor av explosiva drop-set med kort vila mellan seten. Sen när du kommer hem kommer en del av kolhydraterna du äter att hamna i musklerna för att återställa glykogenet och inte som fett under huden. Jag skulle dock rekommendera 10 gram BCAA/EAA iallafall direkt innan passet, direkt efter passet och sedan var annan timme fram tills du ska äta. Det kanske inte är optimalt för träningsresultaten att vänta med att äta, men med det syftet i åtanke så går det någon gång. Ju närmre efter träningen måltiden är desto bättre.
 
Du kan givetvis även gå ut och gå eller springa en runda, vad du nu känner tömmer dig på energi eller tycker är rolig träning, det viktiga är ju trots allt att göra av med energi. Att gå på en långpromenad med alla du firar jul med kan t.ex. vara en rolig grej som ökar gemenskapen innan ni slår er ner vid julbordet.
 
Nu på julafton kommer jag t.ex. att sticka och träna och sedan vänta att äta tills julbordet står framdukat. Detta var endast några få tips av många för att beskriva lite hur jag gör på julafton eller andra dagar då jag vet att jag kommer äta mycket. Hoppas informationen har tillfört något nytt till ditt sätt att tänka kring kost.
 
Tomten vet hur han ska äta på julafton...
 
 
 
Kommentera inlägget här: