Ny kunskap


Har kommit över lite intressant fakta den senaste tiden om träning för att optimera hypertrofin. Jag älskar känslan när man läser något och man tolkar informationen på ett sätt i stil med "aha, då måste det vara såhär...?" utan att det står rakt ut i texten och sen när man hittar en ny källa står det exakt så som man reflekterade. Det visar ju på att man ser sambanden mellan saker och ting och kan använda sig av informationen för att forma sin kost och träning.
 
När jag läser mycket och inte har möjlighet att sätta mig ner och tänka igenom allt så kommer jag på många nya idéer med övningar som är bra i olika syfte. Det gäller dock att hela tiden tänka på vad som är fokus och sätta sig ner i lugn och ro för att skriva ner saker så man får en större överblick över allt. Just nu är fokus på att optimera ämnesomsättning och förbättra bröst, vilket gör att det bästa sättet att använda den nya kunskapen är primärt på bröstträningen och inte tänka att jag ska ändra om allt huller om buller.
 
När jag har haft mina skolinlämningar någon vecka in på januari och inte är hemma och därmed har mer tid så får jag sätta mig ner och reflektera över den nya informationen och hur den kan appliceras på mitt träningsupplägg just nu för att få jämna resultat, med lite snabbare resultat på bröst. Blir alltså inga stora förändringar, en sak i taget!...

8 veckors kreatinperiod börjar idag

 
 

Då börjar jag min 8 veckors kreatinperiod idag. Ska bli gött att få extra tryck i musklerna och kunna öka mer i styrka. Jag vägde mig idag och väger 80,3 kg, så har gått upp lite nu under dagarna. Blir ju så när man ska äta med folk och släppa mer, även om jag inte släpper jättemycket utan håller det nere relativt mycket. Att äta med andra är ju även ett sätt att lära sig gå på känsla och även se vad som händer med kroppen med en viss mat och mängd av denna. Kan ju dock även vara så att jag lagt på mig lite muskler nu efter superkompensationsveckan, för det ser inte ut som jag lagt på mig mer fett än vanligt och jag tycker faktiskt att kroppen ser snyggt fyllig ut idag. Räknar med att gå upp iallafall 1 kg nu med kreatinet i kroppen. Dock så är det ju nyårsafton och sen min födelsedag dagen efter, så kan hända att jag går upp lite till då med tårtor, alkoholkonsumtion och allt därtill. Men jag har mina knep...

Up my calories


Har den senaste tiden nu under julen märkt att jag inte går upp något trots extra intag av kalorier vid t.ex. julafton och kvällarna när jag äter med min familj. Detta gör att jag nu känner att kroppen är redo för att lägga till 100 kalorier per dag så att dessa bara sugs upp av kroppen utan att lägga på mig onödigt fett. Dock så äter jag ju just nu med familjen på kvällarna, vilket gör att jag ju redan får i mig extra kalorier, och troligtvis mer än vad jag skulle lagt till om jag var själv. Så jag kommer äta som jag gör nu fram tills jag åker tillbaka till halmstad. Jag går lite på känsla nu på kvällarna då jag vet att det kommer jämna ut sig när jag kommer till halmstad igen och har mer koll på hur mycket som läggs till. Mitt mål är att jag när sommaren kommer ska kunna äta 4000 kalorier på träningsdagar och fortfarande vara lean och inte ha lagt på mig så mycket extra fett. Nästa ökning kommer resultera i 2800 kcal på vilodagar och 3300 kcal på träningsdagar.