Bodybuilding motivation


Lite bodybuilding motivation:

Fullt upp


Håller just nu på att göra massor av färdiga kostupplägg inför framtiden vilka jag ska klistra in i en bok så att jag har alla nära till hands. Tar lite tid att få ihop allt och klippa och klistra med olika saker och när jag gör fel så får jag ju göra om en del igen. Men så snart jag är klar med några av de så kommer jag lägga ut en bild på hur det ser ut och skriva hur jag tänker, men just nu går mycket energi till att göra de och det är tur att vi inte har extremt mycket i skolan just nu. Men håll ögonen öppna...

Myofibrillär vs sarkoplasmatisk hypertrofi

 
 
 
 

Har den senaste tiden funderat på det här med myofibrillär hypertrofi och sarkoplasmatisk hypertrofi. För några veckor sedan sökte jag i all hast på google men då hittade jag inget speciellt. Men igår läste jag runt lite på internet ooch kollade även lite youtube-klipp för att få en bättre bild och min tolkning är att sarkoplasmatisk hypertrofi är den hypertrofi som sker i mina muskler på grund av den träning jag utövar. Detta på grund av att min träning under vintern bestått av 8-12 reps (oftast), ca 1 minuts vila, ca 2-3 sekunder excentriska faser och 9 set per muskelgrupp. Jag har ju märkt att prestationen minskat nämntvärt efter ca 6 set, om det beror på överträning av nervsystemet, slut på muskelglykogen eller vad det nu kan vara vet jag inte.
 
Dock så blev min uppfattning att denna hypertrofi endast kan utgöra ca 30 % av hypertrofi och att myofibrillär också måste ske om man ska komma någon vart. Då funderade jag på hur det är med den excentriska fasen. Jag har ju rätt långa excentriska faser och vad jag förstått ska det vara den fas som bryter ner musklerna mest. Men gynnar detta den sarkoplasmatiska hypertrofin eller den myofibrillära hypertrofin? Enligt de sidorna jag kollat på så är myofibrillär hypertrofi den hypertrofi som kommer med tunga vikter och genom att hela tiden lyfta tyngre och tyngre för att bryta ner själva fibrerna. Lyfter man inte tyngre kan man inte öka i massa. Jag kan ju inte säga att jag fått jättesnabba resultat av min träning denna vinter, men jag har ändå fått rätt bra resultat. Men då är frågan? Hade jag kunnat få ännu bättre resultat om jag lagt in lite tyngre vikter också? Har jag tränat för hårt och brytit ner min kropp/nervystemet för mycket eftersom jag har kort vila och långa excentriska faser och därför varit tvungen att sänka mina vikter succesivt för varje vecka. Läste på mareks blogg att utskickandet av nervsignaler blir starkade hos vältränade och att man därför inte behöver träna till failure lika mycket när man är erfaren gymmare. Jag går ofta förbi failure och har ändå tränat ett tag. Om jag då redan kört slut på nervsystemet och även kör till failure... Kan det påverkat resultaten? Sen är även frågan: om man tränar med tunga vikter och vill få myofibrillär hypertrofi/nedbrytning av musklerna, hur många set behöver man och möjligtvis reps? De flesta sidorna på internet verkar säga 3-5 reps, men de nämner inte set så mycket. Jag måste kolla nogrannare på den saken.
 
Jag kom sedan in på PHAT-training vilket är ett upplägg som en naturlig bodybuilder kommit på med två dagar i veckan med tunga vikter/styrkelyftarträning/powerträning med få reps om jag förstått det rätt. Sedan kör han 3 dagar typisk bodybuildingträning med fler repetitioner. Jag har ju gjort så den senaste tiden att första setet på min träning så försöker jag varje vecka bli starkare. Då kör jag 6 reps med en vikt, när jag kan göra 7 ganska klara reps ett pass så höjer jag vikten nästa pass. När jag sedan kommer upp på 7 reps med denna vikt så höjer jag vikten inför nästföljande pass. Dock är det ju inte 3-5 reps, men jag har ändå kunnat höja något sedan jag började från några veckor sedan. Men om detta skulle vara tillräckligt för att få lite myofibrillär hypertrofi tror jag ju inte. Jag funderar lite på om jag ska inkorporera lite tyngre vikter i framtiden eller om det är så att de långa excentriska faserna jag kör ger myofibrillär, eller sarkoplasmatisk, har ingen koll på det. Men får se om jag kan hitta mer info på alla de saker jag nämnt ovan, kommer inte ä'ndra något i träningen förän efter sommaren i så fall när jag jobbat klart och orkar ta nya tag. Om ni vill läsa mer om det jag skrivit om ovan är det bara att söka lite på bland annat sökorden sarcoplasmatic och myofibrillar hypertrohpy på google och youtube och här hittar ni även om PHAT-training: http://www.simplyshredded.com/mega-feature-layne-norton-training-series-full-powerhypertrophy-routine-updated-2011.html
 
BTW - tack för tipset om brödet Henri :)