Melatonin

Läser humanfysiologi nu och har precis läst ett kapitel om hormoner. där kom melatonin upp, vilket är ett hormon som utsöndras när man sover. Då tänkte jag: eftersom jag har haft sömnproblem den senaste tiden så finns det säker kosttillskott man kan prova med melatonin. Jag sökte på det och hittade på wikipedia att det finns som kosttillskott, men bara i USA. I Sverige är det receptbelagt. Hittade dock en produkt på gymvaruhuset som innehöl melatonin, men dock innehöll den massa andra saker, så det hoppar jag. Tror inte jag hade köpt det ändå, men hade ändå varit kul att läsa vad det ger för effekter för folk. Läste dock på wikipedia att det kan ge biverkningar i vissa fall, så det är väl därför det är receptbelagt. Melatonin utsöndras naturligt i kroppen när vi sover.

Mindre mättat fett


Har bestämt mig för att äta mindre mättat fett och mer fettsnålt. Jag ska speciellt äta mindre köttfärs, då det innehåller en del fett och ersätta med t.ex. fettsnåla fiskar som t.ex. torsk, pangasui. Tror det är rätt fettsnålt, har inte kollat så noga, men har en känsla att det är så. Ska nog även försöka få i mig lax minst en gång i veckan. Det brukar vara rätt dyrt, men en gång i veckan när man är student borde man ha råd med. Ska även försöka äta mer gröt och inte så mycket filmjölk. Fast där är egentligen inte så mycket fett när man tittar på innehållsförteckningen, men ska ändå dra ner lite på det.

Inspiration



Lite inspiration! Detta är perfekt kropp enligt mig. Lång, strömlinjeformad och inte allt för stora muskler egentligen. För fler inspirationsbilder: http://www.facebook.com/simplyshreddedcom