Bra träning



Har för mig att jag lagt ut denna innan, men eftersom jag fick den länkad av en läsare, så tänkte jag att jag kunde lägga ut den igen. Om man bara hade klarat en av alla saker han gör...

Pumping Iron


Har precis sett "Pumping Iron" starring Arnold. Måste säga att det var en väldigt inspirerande film. Man märkte verkligen att han brann för det han gjorde och han verkade väldigt nere på jorden. Han slutade som bodybuilder när han var 28 eller 29 år och vann Mr. Olympia 6 gånger tror jag. Rekordet är 8 gånger om jag inte har fel och då håller nutidens bodybuilders säkert på tills de är i 40 års åldern. Hade varit roligt att se hur många gånger han hade vunnit om han hade fortsatt tills han blev 40, antar att han spelade in massa filmer istället. Helt sjuk fysik han hade för sin tid och om han hade tränat i nutid, med alla nya supplement och ny forskning på kost och träning, undrar hur han hade sett ut då. En tanke som har slått mig: det är inte ofta man ser bilder från Arnold off-season. Kanske från när han var yngre, men tycker att han alltid har en allroundform på alla bilder. Imponerande!

Bikarbonat


Hittade en beskrivning av bikarbonat fall i fall det skulle vara någon som vill köpa. Om allt stämmer vet jag ju inte, men detta var beskrivningen på styrketräning.se eller vad sidan nu hette.

Bikarbonattillskott

Bikarbonat ger prestationshöjande effekt vid anaerobt arbete, som t.ex. vid ett 400 m-lopp. Anaerobt maxarbete leder till att mjölksyra bildas, vilket försämrar muskelarbetet. Mjölksyra har lågt pH och kroppen har ett buffertsystem mot det låga pH:t bestående av proteiner, fosfat ochbikarbonat som har högt pH. Genom studier har man alltså sett att ett ökat intag av bikarbonatleder till en bättre buffertsystem mot mjölksyran. Problemet med bikarbonattillskott är att det är vanligt med biverkningar i form av kräkningar och diarré. Kroppen kan tyvärr inte vänja sig vidbikarbonat för att på så sätt minska biverkningarna. Mindre vanliga biverkningar är hjärtrytm-rubbningar och muskelspasmer.

Dosering

  1. 300-500 mg/kg kroppsvikt löst i 1-2 liter vatten ca 1-2 timmar före aktivitet. Passar bra vid ett 400m-lopp.
  2. 500 mg/kg kroppsvikt uppdelat på flera tillfällen under dagen, vilket bidrar till att effekten håller i sig under längre tid, t ex vid lagidrotter med anaeroba inslag.