AAKG/citruline och gakick




Jag skickade iväg ett mail till gymgrossisten funderat på nya kosttillskott. Jag frågade bland annat vilket som är bäst av AAKG och citrullin och om gakick innehåller några dopingpreparat. Tyckte det var väldigt roligt att han skrev att han läst min blogg och tyckte att jag kommit frammåt både i muskeltillväxt som nutrition! Kul när någon från gymgrossisten tycker att min blogg ger intressant läsning, finns ju trots allt en hel del träningsbloggar där ute och han måste ju kunna en hel del själv, mycket mer än vad jag kan om träning och kost. Dock har jag ju inte lagt ut några bilder på min kropp den senaste tiden, men kommer väl några till nyår. Såhär blev svaret från gymgrossisten:

Svar från kundservice

Hej Daniel!

Tack för ditt mail!

Både Citrulline och Arginin-Alfaketoglutarat är de vanligaste ämnena som finns i prestationshöjare.

Det som anekdotiskt ansvarar för pumpen är L-arginin, i många produkter i form av arginin-alfa-keto-glutarat (AAKG).
De flesta personer brukar oftast blanda i dessa produkter i skapandet för en egen och bättre prestationshöjare än någonsin.

Den som du kommer få ut bäst effekt och bäst öka blodflödet i blodkärlen och optimera blodflödet till och från musklerna samt bäst pump och synliga ådror är väldigt individuellt.
De flesta som vill uppnå det lilla extra brukar stacka(kombinera) dessa två för att få ett ännu mer maximalt upptag.

Tänk på att l-argininet är det som gör att du får stickningar i fingrar och i ansiktet så var noggrann med doseringen och för att undvika bieffekter ta ej på tom mage.

Jag rekommenderar dig att du antingen testar båda eller kombinerar dem för att se vilken som påverkar dig bäst.

Gakick innehåller inga ämnen som kan ge ett positivt besked från ett eventuellt dopingtest.


Har läst lite på din blogg och ser att du har kommit väldigt långt med din utveckling i både muskelmassa och
näringslära.

Väldigt intressant läsning och lycka till med dina framtida målsättningar.

Hoppas du får en fortsatt bra dag!
Med vänliga hälsningar Robin

Blodsockertest


Idag hade vi blodsockertest i skolan och jag valde att äta Carbosyne (riktigt snabba kolhydrater från gymvaruhuset.com) och kaseinprotein. Ungefär som en gainer fast med dubbelt så mycket kolhydrater. Alltså en riktig sockerchock med andra ord. Innan testet tog jag en tablett R-ALA, vilket höjer insulinkänsligheten och gör att det inte behövs lika mycket insulin som vanligt för att sänka blodsockret. Min blodsockerkurva blev inte alls lika höjd som personen i min klass som åt maränger. Vilket kan tänkas konstigt med tanke på att jag åt så snabba kolhydrater. Blodsockerkurvan var ändå rätt låg, om det beror på att jag åt R-ALA innan eller att det fanns protein i drinken vet vi inte. Men min lärare sa att både ökande av insulinkänsligheten och intag av protein kan påverka blodsockerkurvan. Detta borde betyda att R-ALA verkligen fungerar och höjer insulinkänsligheten, vilket gör att blodsockret inte höjs lika mycket då insulinet lagrar in kolhydraterna i kroppen snabbare. Bätttre insulinkänslighet=inte lika mycket insulin behövs för att sänka samma blodsockermängd som vanligt=mindre insulin=mindre fettinlagring (och högre insulinvärden leder till att man lägge rpå sig mer fett då det fettbförbrännande hormonet glukagon inte vågar sig fram).

Färre reps


Har i princip helt bestämt mig för att i fortsättningen träna enbart med få reps och med tyngre. Förra året gjorde jag detta och då tyckte jag att jag gjorde framsteg i träningen, nu känns det som resultaten blir sämre. En annan anledning är att när jag först kör högrepp i 6 veckor och sen kör lågrepp i 6 veckor, hinner lederna och musklerna inte "etablera sig" och det känns som att leder (och muskler) får börja om från början igen när jag börjar på tunga veckor igen. Och jag kan därför inte öka något i vikter. Om jag tränar bara tungt så kan leder och muskler vänja sig vid att alltid köra tungt och därmed öka vikterna i övningarna och förhoppningsvis öka muskelvolym.